پايان مطالعات طرح مرمت و احياء قلعه حسين آباد شفيع پور


یزدفردا "مطالعات، مستند سازي طرح مرمت و احياء قلعه روستاي حسين آباد شفيع پور به پايان رسيد.

به گزارش روابط عمومي ميراث استان يزد: روستاي حسين آباد شفيع‌پور از سمت جنوب به روستاي رشکوئيه و از شمال شرقي به فخرآباد و احدآباد دشتي منتهي مي شود و از نظر تقسيمات سياسي به عنوان آبادي هاي اقماري در مجموعه رشکوئيه در دهستان گاريز از توابع بخش نير شهرستان تفت محسوب مي شود.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، گفت: روستاي حسين آباد حدود 4 قرن قدمت دارد و داراي يک قلعه قديمي با برج مدور بزرگ است که ارتفاع آن بيش از 8 متر و تاريخ بنا را با توجه به فرم وکاربرد تزئينات روي برج مي‌توان به دوره زنديه نسبت داد.

"بهرام رضايي" ادامه داد: اغلب مصالح بکار رفته در برج قلعه حسين آباد شفيع پور خشت و گل به ابعاد 6*22*22 سانتي متر اجرا شده‌اند، حجم بالاي تعداد خشت‌ها که ضخامت ديوارها را شکل مي‌دهند علاوه بر اينکه وزن زيادي را دارد از استحکام قابل توجهي نيز برخوردار است. ضخامت بيش از حد ديوارهاي برج خصوصا ديوارهاي خارجي با نوع کاربري بنا که همان قلعه دفاعي است رابطه مستقيم دارد.

وي گفت: اين برج شامل تزئيينات زيبا و منحصر به فردي است که اين برج را به عنوان يکي از شاخص ترين برج هاي دفاعي معماري ايراني معرفي مي کند.

"رضايي" افزود: از جمله تزئينات بنا مي‌توان به اجراي تزئينات بنا در اصطلاح معماري ايراني شش بند شيرازي، نقش بته جقه ايراني در حاشيه بالاي برج، وجود 36 سرباز دست به کمر که در مقياس نسبتا بزرگ(5/2 متر ارتفاع قد سربازها) بر روي بدنه بيرون برج اجراء شده اشاره کرد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: اين سربازها مدافع برج بوده و با فرم دست به کمرشان حالتي تدافعي دارند. تعداد سربازها با تعداد فضاهاي داخلي برج که نيز برابر است و به نظر مي رسد ميان اين دو تناسبي وجود دارد زيرا برج از 3 طبقه و هر طبقه داراي 12 فضاست که در مجموع 36 فضا را تشكيل مي‌دهد.

وی با اشاره به اينکه طرح مطالعات، مستند سازي، مرمت و احياء خانه حسنيان تحت نظارت واحد مطالعات و طراحي معاونت حفظ و احيا به پايان رسيده، گفت: اين مطالعات شامل مطالعات تاريخي، جغرافيايي، فرهنگی، مطالعات وضع موجود بنا، آسيب شناسي، مونوگرافي آسيب ها، مطالعات و طرح معماري، سازه، تاسيسات، تهيه ريز پروژه هاي مرمتي و ... بوده است.

شايان ذکر است قلعه حسين آباد شفيع پور به شماره 2540 مورخ 15/9/1378 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا